Solucions de dosificació en el marc de l’electro mobilitat
La indústria automotriu s’enfronta actualment al gran repte que suposa el vehicle del futur: lliure d’emissions, completament autònom i connectat a tot el món.
L’electrònica és el principal motor de la innovació en aquest context. Tant si es tracta de tecnologia de bateria i e-drive, com de tecnologia de sensors, connectivitat o intel·ligència artificial, sense components electrònics altament funcionals i compactes no s’avançaria cap a la mobilitat del futur.
La presència d’electrònica en els vehicles ha anat augmentant constantment donant resposta no només a noves demandes, sinó també a normatives cada vegada més exigents i a nous conceptes de mobilitat. El software va guanyant cada vegada més importància, augmentant la demanda de sistemes intel·ligents amb funcions avançades de seguretat, assistència i confort. Es tracta, per exemple, de sistemes d’optimització intel·ligent del consum, sistemes d’assistència a la conducció com els detectors de somnolència o assistents de frenada d’emergència, car infotainment, etc.
Com més elevat és el nivell d’automatització, més fiabilitat, funcionalitat i longevitat exigeix l’electrònica del vehicle. Alhora, els components han d’estar protegits permanentment de factors com la humitat, pols, temperatures extremes o substàncies agressives. Això és possible amb processos precisos i repetitius d’adhesió, segellat i encapsulat.
Es mostra a continuació una selecció d’aplicacions de dosificació presents en el marc de l’electro mobilitat.

1. Estació de càrrega inductiva
La càrrega sense fils mitjançant transmissió de potència inductiva que actualment funciona per a smartphones, també s’espera que sigui possible per a vehicles elèctrics en un futur.
Per dissipar la calor generada durant el procés de càrrega, els circuits i la bobina d’alta energia s’encapsulen amb materials tèrmicament conductors, ja siguin líquids o pastosos.

2. Sensor radar
El número de sensors instal·lats en els vehicles augmenta ràpidament amb l’objectiu d’aportar seguretat, confort i eficiència. Qualsevol error o defecte pot conduir ràpidament a situacions crítiques.
Per prevenir-ho, l’electrònica es protegeix mitjançant processos de segellat i encapsulat. També juguen un paper important les aplicacions d’unió adhesiva i gestió tèrmica.

3. Fars LED
Els LED són molt més eficients que altres sistemes d’il·luminació convencionals. No obstant, també generen calor que si no es dissipa apropiadament, l’increment de temperatures pot tenir un efecte negatiu en la seva vida útil.
En aquests casos s’utilitzen comunament pastes o adhesius tèrmicament conductors.

4. Bateria d’alt voltatge
Les bateries d’alt voltatge són el component principal dels vehicles elèctrics.
D’entre les diferents tecnologies disponibles, la tecnologia de ions de liti és la que presenta actualment el millor rendiment i la que s’ha establert com la tecnologia de referència.
L’efecte de la temperatura influeix enormement sobre la durada, la capacitat i sobretot la seguretat operativa de les bateries de tracció de ions de liti. Per evitar defectes i danys causats per un escalfament excessiu s’utilitzen grans quantitats de materials termo conductors, que protegeixen contra el sobreescalfament i les vibracions.

5. Pantalla
El número de pantalles instal·lades en un automòbil augmenta constantment (pantalla tàctil frontal, miralls digitals) i tindran un paper important com a interfícies de comunicació HMI.
A les pantalles hi trobem l’aplicació d’unió òptica (optical bonding), que ofereix protecció contra la pols i la humitat, així com una qualitat d’imatge superior.
Per evitar la inclusió de pols i aire, el procés d’unió es realitza en sala neta i sota buit.

6. Motor elèctric
En els motors elèctrics, l’encapsulat dels debanats de l’estator s’està establint com a mètode preferent sobre els processos convencionals d’impregnació.
Els materials d’encapsulat protegeixen el motor elèctric de la humitat, excessiva generació de calor, estrès mecànic o substàncies agressives.
Per evitar la presència de bombolles d’aire en els debanats de l’estator es recomana realitzar el procés d’encapsulat sota buit.

7. Electrònica de potència
L’electrònica de potència és un component clau en els vehicles híbrids i elèctrics com a centre de control i “cervell” de l’accionament elèctric.
Per protegir les carcasses / housings contra influències externes d’humitat i contaminants químics s’apliquen segellants líquids, que al mateix temps poden actuar d’unió adhesiva. Les pastes termo conductores també són d’aplicació en aquest camp.

8. Connector de càrrega
Les estacions de càrrega exteriors estan exposades sovint a diferents agents. Per protegir els cables i donar robustesa al connector la carcassa s’encapsula amb resines líquides.
Així mateix, per evitar la presència de bombolles d’aire a l’interior de la carcassa, l’encapsulat s’ha de realitzar sota buit.
